Σχετικα με την ακυρωση της εκδηλωσης στο Οικονομικο Ιωαννινων – 12/12/19

ΓΙΑΤΙ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΑΜΕ

μια καθυστερημένη, αλλά επιβεβλημένη πολιτική εξήγηση της δράσης που πραγματοποίησαν οι καταλήψεις και συντρόφισσες/οι
από το ανταγωνιστικό κίνημα της πόλης ενάντια
στην εκδήλωση της 12ης/12/19 στο αμφ. Οικονομικού

(κείμενο που μοιράστηκε στο Οικονομικό, τη Βιβλιοθήκη και την Πρυτανεία στις 24/02/20)

Υπήρξαν κάμποσοι λόγοι που μας ώθησαν να εμποδίσουμε τη διεξαγωγή της εκδήλωσης: «ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, τόσο από πλευράς περιεχομένου όσο και από πλευράς των καλεσμένων εισηγητών. Για να γίνουν όμως κατανοητοί οι λόγοι που μας οδήγησαν στο να εναντιωθούμε σε ένα τέτοιο πάνελ θα πρέπει να εξετάσουμε λίγο πιο διεξοδικά την πορεία και το ποιον των ομιλητών, οι οποίοι πολλές φορές έχουν παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην υποβάθμιση των ζωών των από κάτω, αλλά και όσων προσπαθούν να αντισταθούν σε αυτήν την υποτίμηση.

ΜΑΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑ

Η Κεφάλα Μαρία-Αλεξάνδρα, φρέσκο-εκλεγμένη με τη Νέα Δημοκρατία και πρώην παιδίατρος στο Νοσοκομείο Χατζηκώστα, θα μας ενημέρωνε μέσα από την ημερίδα για τη «Μεταρρύθμιση στο χώρο της πρωτοβάθμιας φροντίδας και τον θεσμό του οικογενειακού γιατρού». Τόσο «φρέσκια» μάλιστα, που οι ομιλίες της στη βουλή εύκολα δίνουν την εντύπωση πως της τα δίνουν έτοιμα γραμμένα να τα διαβάσει. Καμία αμφιβολία βέβαια δεν έχουμε για την συστράτευση της με την ακραία πολιτική υποτίμησης που επιβάλλει η ΝΔ και ως εκπρόσωπος της τελευταίας την λογαριάζουμε. Δεν είναι λίγες οι φορές στις οποίες η ίδια έχει αναφερθεί στην «άμεση συνεργασία της ακαδημαϊκής και επιχειρηματικής δραστηριότητας» (από ομιλία της στη Βουλή 15/10) αλλά και την υποτιθέμενη ακαδημαϊκή ελευθερία που θα επιτευχθεί με την κατάργηση του ασύλου. Η εξυγίανση και ορθολογικοποίηση του συστήματος Υγείας σίγουρα για την Κεφάλα και το κόμμα της περνάνε πάνω από τους υγειονομικούς στο Ζάππειο οι οποίοι δέχθηκαν την καταστολή, επειδή τόλμησαν να εναντιωθούν στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην υγεία και τη γενικευμένη ιδιωτικοποίηση που προωθείται. Περνάνε πάνω από το πιο υποτιμημένο κομμάτι της τάξης μας, τους μετανάστες/-τριες, με την αφαίρεση του ΑΜΚΑ και τον αποκλεισμό τους –ουσιαστικά- από την περίθαλψη. Περνάνε πάνω από την ανάγκη και τον αποκλεισμό από την περίθαλψη εξίσου και των κατοίκων στα Ιωάννινα, μέσα από την ιδιωτικοποίηση της Δ πτέρυγας του ΠΓΝΙ.

Με βάση τα παραπάνω εύκολα μπορεί κανείς να συμπεράνει το περιεχόμενο της θεματικής της στην ημερίδα. Διαχρονικά, άλλωστε, στην ατζέντα της κάθε κυβέρνησης είτε αυτή είναι μπλε, είτε πράσινη, είτε γαλαζο-λιλά, είναι η διαλεκτική σχέση απαξίωσης/ανάπτυξης. Όπου απαξίωση βάλε υποβάθμιση, υποστελέχωση, ελλείψεις και όπου ανάπτυξη αύξηση του κόστους για τους από κάτω, ιδιωτικοποίηση, επιχειρηματικοποίηση. Οι ελλείψεις και η υποστελέχωση στις πρωτοβάθμιες υγειονομικές υποδομές, καθώς και οι ακραίες ουρές των ραντεβού για εξετάσεις ρουτίνας, οδηγούν αναγκαστικά ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε ιδιώτες γιατρούς, οι οποίοι φυσικά και θα καλύψουν επί χρήμασι τις ανάγκες που αδυνατεί να καλύψει το δημόσιο σύστημα υγείας.

Ο ρόλος του οικογενειακού γιατρού, για τον οποίο ήθελε να μας μιλήσει η Κεφάλα, δε θα μπορούσε να παρεκκλίνει απ’ όλα τα παραπάνω, δηλαδή την έξω-νοσοκομειακή περίθαλψη με το περιτύλιγμα μιας δήθεν προσωπικής-ανθρώπινης σχέσης γιατρού-ασθενή και η οποία βασίζεται αποκλειστικά στη δυνατότητα του ασθενή να πληρώσει από την τσέπη του τις υπηρεσίες που παρέχει ο γιατρός.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΛΕΤΣΟΣ

Ο Χλέτσος Μιχάλης καθηγητής στο ΠΑ.ΠΕΙ. και πρώην καθηγητής στο Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων έχει φροντίσει να κάνει το όνομα του γνωστό όχι για τον ακτιβισμό του ενάντια στις «Οικονομικές ανισότητες στον χώρο της Υγείας», για τις οποίες θα μας μιλούσε στην ημερίδα, αλλά για την προσπάθειά του να φέρει πιο κοντά τον Στρατό και την Αστυνομία με το Πανεπιστήμιο. Το εν λόγω σκουπίδι είχε παίξει κεντρικό ρόλο στη διοργάνωση-μπίζνα των e-learning σεμιναρίων το 2017 με τα παρακάτω θέματα, πάντοτε με το αζημίωτο: «Εξειδίκευση Εκπαιδευτών Αυτοάμυνας – Προστασίας KAPAP, Κόστος Φοίτησης: 780 ευρώ», «Επιχειρησιακή Σχεδίαση. Οργάνωση – Δομή – Τακτικές συνοδευτικών ομάδων ασφαλείας Κόστος Φοίτησης: 330 ευρώ», «Τρομοκρατία – Αντιτρομοκρατία. Πρόληψη και Αντιμετώπιση Κόστος Φοίτησης: 330 ευρώ», «Αποτροπή Εκνόμων – Εννόμων Ενεργειών στη Θάλασσα (ΜΑRITIME SECURITY) Κόστος Φοίτησης: 220 ευρώ». Ο φορέας που διοργάνωνε τα εν λόγω σεμινάρια; Μαντέψτε… το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής. Το ίδιο εργαστήριο που διοργάνωσε την ημερίδα «Προκλήσεις του συστήματος Υγείας στην Ελλάδα» που ακυρώσαμε!

Ευτυχώς τα παραπάνω σεμινάρια δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ και αυτό χάρη στις αντιδράσεις από τον Σύλλογο Διοικητικών Υπαλλήλων του Πανεπιστημίου, και τον μετέπειτα φόβο του πρύτανη για τη διεξαγωγή τους λόγω της δημοσιοποίησης του σκανδάλου στα ΜΜΕ. Ο Χλέτσος με τη θεματική του στην ημερίδα, μάλλον, θα ήθελε να μας μιλήσει για το πως οι ανισότητες στον χώρο της Υγείας μπορούν να εξωραϊστούν άμα το πανεπιστήμιο αναλάβει την εκπαίδευση μισθοφόρων, σεκιουριτάδων και λοιπών μπάτσων και αρβηλιάρηδων, ώστε οι τελευταίοι να διασφαλίσουν την εύρυθμη ροή χρήματος. Ο ίδιος ο τίτλος του Εργαστηρίου, σε συνδυασμό με τη θέση, την πορεία και τις ασχολίες των εισηγητών, δεν αφήνει την παραμικρή αμφιβολία για κάτι διαφορετικό.

ΦΩΤΗΣ ΒΑΒΒΑΣ

Ο Φώτης Βάββας, όπως και οι δυο άλλοι ομιλητές, διαθέτει κι αυτός πλούσιο βιογραφικό στο τσάκισμα των ζωών των καταπιεσμένων. Το 2013, ως διοικητής του νοσοκομείου Χατζηκώστα, βάζει την υπογραφή του στην εκκένωση της κατάληψης «Αντιβίωση», η οποία κάλυπτε και καλύπτει πολίτικες, πολιτιστικές αλλά και στεγαστικές ανάγκες. Βέβαια, οι εκκενώσεις των καταλήψεων για να γίνουν εύπεπτες στην κοινωνία θα πρέπει να υποστηριχθούν με διάφορα προπαγανδιστικά κενολόγια, όπως είναι τα περί ανομίας και οι εξαγγελίες περί αξιοποίησης των εκκενωμένων κτιρίων. H κινητήρια δύναμη βέβαια που ωθεί το κράτος, τα αφεντικά και το κάθε Βάββα να εχθρεύονται τις καταλήψεις συνίσταται στο γεγονός πως αυτές αποτελούν χώρους ισότητας και αλληλεγγύης, μακριά από ιεραρχικές και εμπορευματικές σχέσεις. Οι καταλήψεις έρχονται σε αντιπαράθεση με έναν από τους βασικούς θεσμούς του καπιταλισμού, αυτόν της ιδιοκτησίας. Ο θεσμός της ιδιοκτησίας βασίζεται από τη μία στο κληρονομικό δικαίωμα των από πάνω, ώστε να διαιωνίζονται οι ταξικές ανισότητες, και από την άλλη στη λογική του κέρδους που διακατέχει τους καταπιεστές μας, ότι δηλαδή τους ανήκουν τα χέρια μας, η συνείδησή μας, το κέρδος που παράγει η εργασία μας και ότι άλλο μπορούν να εκμεταλλευτούν για να παραχθεί κέρδος. Οι καταλήψεις ως αντιπρόταση στον κανιβαλισμό του κράτους και του κεφαλαίου αμφισβητούν αυτές τις αξίες, διατυμπανίζοντας ότι το νερό, το ρεύμα και το δικαίωμα στη στέγη αποτελούν κοινωνικά αγαθά και όχι προϊόντα εκμετάλλευσης. Επιπλέον, η πρακτική της κατάληψης, όπως και η αυτομείωση των εξόδων, πέρα από το να είναι μια συνειδητή επιλογή στη μεγάλη της πλειοψηφία, είναι ταυτόχρονα ένα αποτέλεσμα των ίδιων των καιρών, αφού ο περισσότερος κόσμος δεν έχει και δεν πληρώνει.

Ο κύριος Βάββας αποδείχτηκε συνεπής στα λεγόμενά του… και δημιούργησε το Πρότυπο Ιατρικό Κέντρο στο χώρο της εκκενωμένης για 1,5 χρονο Αντιβίωσης. Ναι, ναι, αν περάσετε από την οδό Παπανδρέου θα δείτε το παλατάκι του κυρ-Φώτη! Όσο ήταν διοικητής των νοσοκομείων της πόλης δεν υπήρχαν… ελλείψεις σε προσωπικό και φάρμακα, δεν πήρε κανένας γιατρός… φακελάκι και δούλευαν όλοι…. οι αξονικοί τομογράφοι. Η φιλανθρωπία του κυρίου Βάββα μπορεί να συγκριθεί μόνο με αυτή του Άδωνη Γεωργιάδη, αφού μαζί ζητούσαν από τους ασθενείς τα πεντάευρα για εισιτήριο εισόδου στα νοσοκομεία. Η καριέρα του Βάββα δε σταμάτησε μόνο στη διοίκηση του νοσοκομείου Χατζηκώστα, αλλά επεκτάθηκε και στο Πανεπιστημιακό, στο οποίο διατέλεσε και εκεί διοικητής μέχρι το 2017. Βέβαια, για να κατέχει κανείς τέτοιες θέσεις σημαίνει ότι τα πάει καλά με όλους τους διαχειριστές της εξουσίας μιας και στη διοίκηση του Πανεπιστημιακού ήταν επί Σύριζα. Στην εκδήλωση του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είχε αναλάβει να εκθέσει τις απόψεις του πάνω στο θέμα: «Οι δαπάνες της υγείας στην περίοδο του μνημονίου και μετά: προγράμματα προμηθειών και εφαρμογή των ΚΕΝ στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ». Βέβαια, την οπτική του στο θέμα την έχει εκφράσει ήδη: ιδιωτικοποιήσεις και 5 ευρώ. Τέλος, με τέτοια καριέρα κανείς δεν πήγε σπίτι του, οπότε τώρα μπορεί να τον βρει κανείς στο Δημοτικό Συμβούλιο ως Αντιδήμαρχο Οικονομικών.

ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ

Την Πέμπτη 12 Δεκέμβρη, λοιπόν, πραγματοποιήσαμε το αυτονόητο, αφαιρώντας έδαφος από τους παραπάνω καλεσμένους. Η παρεμπόδιση διεξαγωγής της συγκεκριμένης εκδήλωσης αποδείχθηκε ευκολότερη απ’ όσο περιμέναμε, αφού ακόμα και στις 17:30 (η ώρα έναρξης ήταν στις 18:00) το αμφιθέατρο της βιβλιοθήκης ήταν κλειδωμένο. Βάλαμε ένα γραφείο μπροστά στην είσοδο ευχαριστώντας τη βραδύτητα και τη γοητευτική ανοργανωσιά του ελληνικού πανεπιστημίου και περιμέναμε καρτερικά την ώσμωση με τους καλεσμένους. Δυστυχώς, όμως, δε μας έκαναν την τιμή να εμφανιστούν, αν και η συνέχεια της παρέμβασής μάς αποζημίωσε το δίχως άλλο. Φοιτητές και φοιτήτριες άρχισαν να καταφθάνουν με σκοπό να παρακολουθήσουν την εκδήλωση που τους υποχρέωσαν οι αυτοαποκαλούμενοι μέντορες-καθηγητές τους. Και λέμε «υποχρέωσαν», γιατί όταν τάζεις βαθμούς στο εξάμηνο και άχρηστες κατά τ’ άλλα βεβαιώσεις παρακολούθησης, δεν μπορεί να θεωρηθεί κάτι άλλο από αυτό. Ενώ τα επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα έδιναν και έπαιρναν, κι ο χρόνος περνούσε καθιστώντας όλο και πιο αδύνατη την πραγματοποίηση της εκδήλωσης, ήρθε η στιγμή για δύο ακόμα κατακάθια να λάμψουν στον βούρκο που σέρνονται.

Ο λόγος για τον Αθανάσιο Σταυρακούδη και τον Αντώνη Αδάμ. Ο πρώτος προσπάθησε αρχικά να παροτρύνει κι άλλους φοιτητές να ανοίξουν την αίθουσα λες και είναι έρμαιά του, γρήγορα όμως διαπίστωσε πως θα είναι μόνος του στην προσπάθεια αυτή. Μετά την άκαρπη επιχείρησή του και με εμάς να τον περιγελούμε για την εντύπωση που έχει για τον εαυτό του έκανε αυτό που δεν περίμενε πραγματικά κανείς: χαστούκισε έναν από τους συντρόφους. Αυτό όμως που δεν περίμενε ούτε ο Σταυρακούδης ούτε ο Αδάμ, ήταν η άθεη και αντιχριστιανική φύση μας, που μάς ωθεί να μην υπομένουμε καρτερικά τέτοιες βιαοπραγίες. Το χέρι του Σταυρακούδη ακολούθησαν -με λελογισμένη χρήση- τα χέρια και τα πόδια μας, με αποτέλεσμα να τραπούν και οι δύο άρον άρον σε φυγή βρίσκοντας καταφύγιο σε ένα γραφείο, όπου κλειδαμπαρώθηκαν και δεν έλεγαν να βγουν. Ο Σταυρακούδης έφυγε με την συνοδεία ενός ΕΚΑΒίτη, χωρίς φυσικά να έχει το παραμικρό που να δικαιολογεί μια μετακομιδή στο νοσοκομείο. Το ΕΚΑΒ ήταν το μόνο διαθέσιμο ένστολο όργανο για να τον πάρει από κει. Ο Αδάμ μπορεί να κρύβεται ακόμα στο γραφείο καθώς τον αφήσαμε εκεί φεύγοντας.

Τέτοιες είναι οι διάφορες γλοιώδεις φιγούρες που παρουσιάζονται στον ακαδημαϊκό χώρο παίζοντας το σερίφηδες και φθηνοί ιδεολογικοί απολογητές ενός συστήματος εκμετάλλευσης. Φυσικά, για όλα αυτά τα Σεμινάρια και τις Ημερίδες είτε γίνουν είτε όχι, οι παραπάνω πληρώνονται το δίχως άλλο από το κράτος, οπότε έχουν και τον αντίστοιχο καημό να συνεχίζουν να πραγματοποιούνται. Οι φοιτητές και φοιτήτριες, όμως, που πλήρωσαν 1,20 στα πανάκριβα αστικά για να κουβαληθούν νυχτιάτικα στο Πανεπιστήμιο, όχι μόνο δε θα πληρωθούν αλλά θα ματώσουν πληρώνοντας ενοίκια, επειδή ο Σταυρακούδης τους κόβει αβέρτα στα μαθήματά του.

Αξίζει να αναφέρουμε μερικά πράγματα για την γεμάτη Αριστεία ακαδημαϊκή πορεία του Σταυρακούδη, έτσι για να τα ξέρουν και οι φοιτητές του. Αν και κάτοχος διδακτορικού στη Τμήμα Χημείας, τοποθετήθηκε από τον περιφεριάρχεη Καχριμάνη ως συμβασιούχος στο τμήμα Δικτύων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από εκεί, αφού συμμετείχε στο κύκλωμα του γνωστού γαλάζιου παράγοντα Φωτιάδη, αποζημιώθηκε με θέση μόνιμου καθηγητή Πληροφορικής στο Οικονομικό Τμήμα. Ναι, ναι καλά διαβάζετε, καθηγητής πληροφορικής με ντοκτορά στη Χημεία… Ο Δημ. Φωτιάδης από την άλλη, έστησε την Μονάδα Ιατρικής Τεχνολογίας και Ευφυών Πληροφοριακών Συστημάτων (medlab.cs.uoi.gr) που χρησιμοποιούσε φοιτητές για την νομιμοποίηση των εσόδων. Το κύκλωμα που περιελάμβανε κι άλλες λέρες από το ΑΠΘ, τα Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πατρών εισέπραξε την τελευταία πενταετία ερευνητικά κονδύλια ύψους 1,5 δις ευρώ, χωρίς να παραχθεί ούτε ένα εκμεταλλεύσιμο ερευνητικό αποτέλεσμα.

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

Οι εκδηλώσεις αυτές ανοίγουν τις πόρτες ώστε να προπαγανδιστούν οι θέσεις του κράτους και των αφεντικών, εντός των πανεπιστημίων. Βέβαια, οι από πάνω, για να υποστηρίξουν την κατάργηση του ασύλου και την περαιτέρω προώθηση της ατζέντας τους, επικαλούνται άνομες πράξεις εντός των πανεπιστημίων, διάφορες υποτιθέμενες παραβατικές συμπεριφορές και τη δράση εξωπανεπιστημιακών στοιχείων. Τι σχέση έχουν, όμως, ο Βάββας, ο Χλέτσος και η Κεφάλα Μαρία-Αλεξάνδρα, όντας οι ίδιοι εξωπανεπιστημιακά στοιχεία; Τέτοιες παρουσίες στα πανεπιστήμια πάνε χέρι χέρι με την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, που από τη μία στοχεύει στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, αφού πλέον θα υπάρχει και νομοθετική σφραγίδα. Η νομιμοποίηση της εισόδου των επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο θα οδηγήσει από τη μία στον απόλυτο έλεγχο των προγραμμάτων σπουδών από τις εταιρίες και από την άλλη στην πιο έντονη σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας. Οπότε στην επόμενη εκδήλωση του Οικονομικού, αν γίνει, εκτός από τους τρεις καλεσμένους θα αντικρίσουμε την… Interamerican, την Ιντερσαλόνικα, διάφορες επιχειρήσεις που σχετίζονται με την έρευνα, τους εργολάβους των συνεργείων καθαρισμού των πανεπιστημίων κ.ά..

Όσον αφορά στις βεβαιώσεις παρακολούθησης που έταζαν οι καθηγητές σε όσους θα παρακολουθούσαν την εκδήλωση, αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο η εντατικοποίηση των σπουδών, η οποία δημιουργεί ένα φοιτητικό υποκείμενο το οποίο λόγω των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας θα αναπαράγει συνεχώς τζάμπα την εργατική του δύναμη κάνοντας εθελοντική εργασία, παρακολουθώντας ένα μάτσο καθάρματα και τέλος θα πρέπει να είναι έτοιμο να πληρώσει σε σπουδές υπέρογκα ποσά με αντάλλαγμα να συμπληρώσει μια γραμμή στο βιογραφικό του.

Η παρουσία των συγκεκριμένων προσώπων στην εκδήλωση του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αποδεικνύει ότι διάφορα κοινωνικά, πολιτικά και ταξικά ζητήματα συνδέονται. Είναι οι ίδιοι που εκκενώνουν τις καταλήψεις, οι ίδιοι που φέρνουν τις ιδιωτικές επιχειρήσεις μέσα στις σχολές και τα νοσοκομεία, οι ίδιοι που χρησιμοποιούν την καταστολή ως μέσω επιβολής στους αγωνιζόμενους/-ες, οι ίδιοι που επιβάλλουν τα πεντάευρα στις εισόδους των νοσοκομείων, οι ίδιοι που καταργούν την περίθαλψη στους μετανάστες και οι ίδιοι που προσπαθούν με κάθε τρόπο να υπονομευόσουν τις ζωές των από κάτω. Το πρόβλημα με αυτά τα καθάρματα δεν είναι προσωποπαγές αλλά σχετίζεται με αυτά που λένε και κάνουν. Γι’ αυτό, πέρα από την παρεμπόδιση μιας εκδήλωσης, θα πρέπει να δημιουργούμε συνεχώς εστίες αντίστασης οι οποίες θα αμφισβητούν την εξουσία των αφεντικών, του κράτους και του κεφαλαίου μέσα από συλλογικά μορφώματα, όπως τα σωματεία και οι συνέλευσης βάσης.

το κείμενο σε μορφή pdf

Καταλήψεις Αντιβίωση, Σαχίνη 3, Acta et Verba  & σύντροφοι/ισσες